Блог

woman with thought bubble on chalk board

ТРИКОВЕ ЗА УЧЕНЕ НА ЧУЖД ЕЗИК

Един от най-често задаваните от учениците ни въпроси е как да учат по-ефективно. Освен това днес е трудно да посветим много време на странично занимание като изучаването на чужд език. Ето защо ви предлагаме да потърсим най-добрите трикове за учене заедно.

different_exam
Превод: „За да бъде изборът честен, всеки трябва да положи един и същи изпит: Моля, изкачете онова дърво.“

Първата стъпка, която трябва да направим е не… към библиотеката, а навътре, към себе си. Няма как да съществува универсален трик за по-ефективно учене, тъй като и хората – за щастие! – са различни.

Като познаваме своите нагласи и качества обаче, можем бързо да изберем успешната тактика за себе си. Един чудесен подход към изучаването на чужд език е според паметта, която притежаваме.

Има няколко основни групи хора, и съответно обучаеми, според най-услужливия тип памет.

 

1. Визуална памет
Хората с най-силно развита визуална памет са добри физиономисти. Обикновено помнят по-добре форми и цветове.
brain_mapЧесто могат да си припомнят по-лесно как изглежда страницата в тетрадката, отколкото какво пише на нея.
Как да учим?
Този тип учащи запомнят най-добре визуално кодираната информация. Добри резултати при тях дават например различни схеми и таблици, разлепените из къщи листчета, рисунки, brain maps. Всички тези похвати трябва да имат един много важен общ елемент – цветовете, защото те стимулират мозъка да определи информацията като важна.

2. Асоциативна памет
Хората със силно развита асоциативна памет запомнят различни елементи чрез осмисляне на връзките между тях. Асоциативната памет се базира повече на разбирането на логическата верига, отколкото на механичното запомняне на факти.
Как да учим?
Асоциативната памет предполага създаване на връзки между отделните думи и граматически единици. Мощен помощник на хората с този вид памет е етимологията – науката за произхода на думите и значението на различните корени, суфикси и префикси. Разбира се, това не означава, че за да запомним нещо винаги да носим със себе си етимологичен речник. Можем да си създадем собствени асоциации – например да оприличим материала, който искаме да научим, на друг, който знаем; да сравним звученето на думите с друг език; да си създадем малки рими, чрез които да запомняме по-лесно.

3. Слухова памет
Хората с добра слухова памет проговарят чужди езици изключително бързо. Те са надарени със способността да чуват, запомнят и да могат да възпроизведат фразите почти веднага. Те нямат нужда да носят със себе си тефтер и да записват програмата си, достатъчно е да им кажете кога и къде и те няма да забравят.
Как да учим?listening_type
От гледна точка на чуждоезиковото обучение, тези хора са родени да се „потопят“ в езиковата среда. Ако сте от хората със силно развита слухова памет, то на Вас са Ви достатъчни няколко дни в Гърция, за да можете да запазите хотела за следващата почивка. Проблемите при този тип ученици идват, когато дойде моментът чутото да се постави в структура – да се обоснове граматически или да се обобщи. Можете да използвате способността си да запомняте бързо слухово като слушате от музиката на страната и/или като записвате собствения си глас, докато обяснявате сам на себе си множественото число например и след това слушате записите неколкократно.

4. Механична памет
Немалък е броят на хората с добре развита механична памет. Това са съучениците, които първи научаваха стихотворенията и уроците по история в училище и прилежно си пишеха редовете с новите думи по английски. Тези учащи запомнят, като възпроизведат множество пъти материала-цел.
Как да учим?
Ако имате механична памет, хубаво е да й се отдадете без колебание. Разбира се, много е вероятно да нямате време да пишете по една страница с всеки нов елемент, така че можете да приложите същия трик като хората със слухова памет – да се запишете на телефона си, докато четете информацията, която искате да запомните, и да я слушате неколкократно по-късно.

5. Кинетична памет
Ако не Ви свърта докато се опитвате да си научите новите думи, то Вие вероятно имате силно развита кинетична памет. kineticХората с доминираща памет от този тип обикновено са доста активни. За тях е трудно да стоят дълго на едно място и с удоволствие участват в разиграването на диалози и сценки в урока. Когато са под напрежение и стрес, обикновено излизат на разходка или да потичат.
Как да учим?
Кинетичната памет позволява голямо разнообразие от трикове за учене. Можете да започнете като създадете асоциация между движение и дума, например вдигам лявата ръка = εγώ (аз), вдигам дясната = είμαι (съм). Когато запомните асоциацията движение-дума, направете комбинация от движения и за нула време ще запомните материала. „Хореографиите“ могат да бъдат многобройни и да включват най-различни движения, които са удобни за Вашето тяло. Можете също да излезете на разходка и при всяка стъпка с левия крак да си припомняте един елемент, при всяка стъпка с десния – друг.

Естествено, всички ние притежаваме повече от един тип памет в различни комбинации и различно съотношение, така че горните трикове могат да бъдат комбинирани по най-разнообразни начини.
Най-важното, което трябва да запомним за ученето е, че то не е обвързано с определено място и време – то се случва винаги, всеки ден и непрекъснато. То е в звуците, в гледките, в думите (независимо от езика), в асоциациите навсякъде около нас.

Така че отворете мислите си, пристъпете навън и се отдайте на учене!

Автор: Марина Овчарова